Brit šalom hlouběji je náš stručný komentář ke knize Brit šalom.
Níže naleznete podrobnější vysvětlení k vybraným halachot z knihy Brit Šalom. Vysvětlení jsou volným zpracováním z pravidelných setkání noachidů pod vedením rabína Chajima Goldberga. V hranatých závorkách jsou pak vysvětlení, která nepocházejí z těchto setkání, ale přišla nám zajímavá. Kde jsme zaslechli komentář přímo z úst rabího Šerkiho,1 důsledně jeho komentáře uvozujeme jeho jménem (nejedná se však o doslovné zpracování, jde nám jen o zachycení hlavních myšlenek). Zápisky neprošly schválením. Nejedná se tedy o závazný výklad!
Článek stále rozšiřujeme.
Naposledy změněno: 26. 8. 2024
Krátké seznámení s knihou Brit šalom – Noachidská přikázání pro běžný život – rabi Uri Šerki
Rabi Uri Šerki (jeho život a dílo)
Hebrejský název „Brit šalom“ se dá do češtiny přeložit jako „Smlouva míru“. Kniha s tímto názvem si získala uznání jak v Izraeli, tak ve světě, a velmi brzy po svém vydání se začala těšit takové oblibě, že se ji začalo říkat „šulchan aruch pro noachidy“.
Noachidé jsou nežidé, kteří žijí v souladu s učením judaismu pod vedením tradičních rabínů, přičemž jedna z nejznámějších sbírek praktické halachy určená židům, jež vznikla v 16. století, je známá pod označením „Šulchan aruch“ nebo-li „Prostřený stůl“.
Halacha znamená „chození“ a myslí se tím tradiční židovský způsob života v souladu s psanou i ústní Tórou.
Tóra je učení, které přijal Moše (Mojžíš) spolu s židovským národem na hoře Sinaj od Svatého, budiž požehnán.
Připravili jsme pro Vás krátké video, ve kterém si můžete prohlédnout, jak kniha Brit šalom vypadá v tištěné podobě:
Úvod
Připravili jsme pro Vás krátké video, ve kterém se společně zamyslíme nad tím, co se nás rabi Šerki snaží naučit v úvodu své knihy:
Rabi Šerki: Dnes2 už bych psal spíše o osmi miliardách duší!
Rabi Šerki: Současný boj se tedy významně liší od předchozích dob. Nejde už ani tak o to, kdo bude vykořisťovat druhé, ale spíše, zda ve světě převládnou hodnoty západní liberální demokracie, islámu nebo např. východní spirituality. Názorů je mnoho a každý se snaží prosadit si svůj úhel pohledu.
Rabi Šerki: Ačkoliv to tak může vyznívat, rozhodně se zde nesnažím malovat čerta na zeď! Ve skutečnosti se pokouším nabídnout jisté východisko:
Rabi Šerki: Jinými slovy to, jak židovský národ dospěl ke své nezávislosti, je na hony vzdáleno způsobu, jak se ke své nezávislosti dopracovaly jiné národy či národnostní skupiny. Začíná být totiž zřejmé, že se v tomto novodobém světě odehrává významná kapitola z Bible. Taková věc nemůže nechat svět lhostejným.
Rabi Šerki: Jinými slovy, jestliže jsme se znovu vrátili na jeviště světa, pak to znamená, že židovský národ musí mít poselství, jež se týká celého lidstva, a my Židé máme povinnost na tuto otázku odpovědět.
Rabi Šerki: Jinými slovy, až doteď jsme rokovali o těchto otázkách jen mezi sebou, aniž bychom do svých rozprav zapojili i ostatní národy. A to je současně i důvod, který mě přiměl, abych napsal tuto knihu.
Rabi Šerki: Rád bych zdůraznil, že pokud jde o halachu, je zcela nemožné napsat příručku, která by dokonale odpovídala potřebám všech lidí na světě. Z tohoto důvodu tedy raději hovořím o pozvání k obnově starodávného rozhovoru mezi Izraelem a národy, jelikož bez účasti a přispění zástupců jednotlivých národů to nepůjde. Co by mohlo být předmětem našich rozhovorů:
Doplňující zdroje:
Otevřený dopis Islámu – Rabi Uri Šerki
Kdo jsou noachidé?
[Rabi Šerki téměř každou svou kapitolu začíná slovy z Tanachu.]
Člověku byla dána svobodná vůle, tudíž je zodpovědný za své činy.
[K obrazu Božímu]
[O lidském intelektu]
[Učiňme člověka]
[Adam]
[Tělo a duše]
[Proč lidé chodí vzpřímeně?]
Slovo „především“ je klíčové. Sedm noachidských přikázání jsou pouze vstupní branou k tomu, abychom se mohli začít podílet na celkové nápravě světa (tikun olam) a přebývání Boží přítomnosti ve světě. Hovoříme zde o naprostých základech, na kterých je dále nutno stavět, a to ve všech oblastech našeho života.
[Smlouva s Noachem]
[Adam a noachidská přikázání]
[Počet noachidským přikázání]
[Pořadí noachidských přikázání]
Podobně v parašat Mišpatim čteme, jak během darování Tóry na hoře Sinaj synové Izraele odpověděli „naase ve-nišma“, tedy „učiníme a vyslechneme“.3 Mezi pouhým přijetím a každodenním uplatňováním je totiž podstatný rozdíl.
[Světlo národům]
[Tři úrovně přijetí noachidských přikázání]
Sice zde rozlišujeme mezi cizincem, noachidou a usedlým přistěhovalcem, nikoliv však na základě barvy pleti apod. Jediným měřítkem je zvolený způsob života daného jedince. Noachidům je za jistých podmínek dokonce dovoleno trvale se usídlit v Zemi Izrael, a to v podstatě jen na základě přijetí noachidských přikázání a jejich uplatňování v každodenním životě. V současnosti je však těm, kdo nejsou občany Státu Izrael, dovoleno pobývat na území Izraele pouze s platnými vízy (jsou-li vyžadovány) a splněním všech zákonných náležitostí, které cizincům ukládá Stát Izrael.
Rovněž je také možno se jako noachida již narodit. Jestliže rodiče přijmou noachidská přikázání před rabínským soudem, řádně je dodržují a své potomky vedou od malička ke stejnému způsobu života, pak již není nezbytně nutné, aby tito potomci stanuli před rabínským soudem jako jejich rodiče v minulosti. Jsou totiž považováni za noachidy již od svého narození. V současnosti, kdy noachidů není mnoho, se však i tak doporučuje, aby tato přikázání byla raději přijata před rabínským soudem. Nicméně v budoucnu se to může změnit (za předpokladu, že např. časem začnou vznikat noachidská města či státy, jejichž osvědčení či osobní prohlášení budou všeobecně uznávána za platná). Prozatím je v této záležitosti vždy nutno poradit se s věrohodným židovským učencem.
[Cizinec, goj či akum]
[Benej Noach]
[Ger tošav]
[Jovel]
Klíčová je tato část věty: „protože uznal pravdivost Mošeho Tóry, jak byla uchována dětmi Izraele“. K noachidským přikázáním lze dospět i čistě rozumově. Nemusíme být vůbec žádného náboženského vyznání, abychom byli slušnými lidmi, kteří jednají mravně. Ovšem nesmíme zapomínat, že člověk byl stvořen také „k obrazu Božímu“. Smyslem života je tedy žít v blízkosti Stvořitele. Na jiném místě stojí psáno: „Počátkem moudrosti je bázeň před ha-Šem.“4 Přesto i ti, kteří nevěří Tóře, ale žijí v souladu s noachidskými přikázáními, jsou nazýváni „moudrými“. Člověk se však musí mít na pozoru, aby se svou „moudrostí“ nenaplnil tak, že by se už v něm nenašlo vůbec žádné místo pro Boha. Jedině moudrost, v níž je místo pro Boha, má totiž naději na dlouhé trvání, jelikož nás nutí, abychom setrvávali ve svém přesvědčení i tehdy, kdy nám to zrovna v daný okamžik nebude připadat jako prospěšnější nebo rozumnější.
[V Tanachu nalezneme celkem sedm míst, kde slovní spojení „bázeň před ha-Šem“ a slovo „moudrost“ stojí hned vedle sebe.5]
Rozhodnutí z roku 1991, kdy Spojené státy americké např. uznaly noachidské zákony jako „etické hodnoty a principy, které tvoří základ civilizované společnosti“ lze bezesporu označit za počin „moudrých nežidů“. Nelze však zde ještě hovořit o „spravedlivých nežidech“, jelikož se tak nestalo čistě na základě uznání „pravdivosti Mošeho Tóry, jak byla uchována dětmi Izraele“.
[Chasid umot ha-olam]
[Chacham umot ha-olam]
Vyjma požadavku zřídit soudnictví, lze prvních šest zákonů zobecnit do tří základních skupin: 1) člověk ve vztahu k Bohu, čímž rozumíme zákaz modloslužby a zákaz rouhání se Bohu, 2) člověk ve vztahu k jinému člověku, čemuž odpovídá zákaz vraždy a zákaz loupeže, 3) člověk ve vztahu ke svému vlastnímu já, kam řadíme zákaz sexuální nemravnosti a zákaz jedení údu ze živého zvířete. Požadavek zřídit soudnictví pak v jistém ohledu spojuje všechny tyto zákony dohromady. Lze tedy pozorovat, že sedm noachidských přikázání má svou obecností umožnit každému národu uchovat si vlastní jedinečnost.
Zvýšenou pozornost bychom měli věnovat také tomuto: „spadají zde mnohé další věci nezbytné pro život vyznačující se lnutím ke Stvořiteli“. Obzvlášť důležitým je život ve společenství věřících. Společné studium, modlitby apod. jsou v tomto ohledu nepostradatelné.
[V Talmudu (Makot, 10a) čteme: „Rav Aši říká: „Kdo rád studuje mezi mnohými, ten sklízí.“ To souhlasí se slovy Rabiho Joseho bar Chaniny: „Co znamená (Jr 50,23): ‚Meč na osamělé, ohlupují se‘, meč na krk nepřátel Izraele (to jest na krk ‚učenců Zákona‘, označených takto antifrází), kteří studují Tóru v osamění; a co horšího, ohlupují se. Tady je psáno: ‚Ohlupují se‘ (venoalu) a tam (Nu 12,11): ‚neulož nám přece vinu (za to), že jsme jednali zpozdile‘ (noalnu). A chceš-li, zde je poučení z Izajáše 19,13: ‚Pomátli se sóanští velmožové‘ (noalu). Ravina učil: ‚Kdo rád studuje Tóru mezi mnohými, sklízí.‘ Totéž řekl Rabi: ‚Mnohému z Tóry jsem se naučil od svých učitelů, víc od svých spolupracovníků, nejvíc od svých žáků.‘“6]
[Třicet noachidských přikázání]
[Svět před a po zjevení na Sinaji]
[Přikázání před a po zjevení na Sinaji]
[Jak přijmout noachidská příkázání?]
Díla | České překlady | Zahraniční zdroje | Konkrétní výskyty |
---|---|---|---|
Tóra | Pět knih Mojžíšových, Sefer, rabi Efraim Sidon | Artscroll, Koren, Metsudah The Complete Tanakh (Tanach) with Rashi’s Commentary | Berešit [1. Mojžíšova] 1:26-27, 9:1-17; Devarim [5. Mojžíšova] 14:21 |
Mišna | Šest pořádků Mišny, P3K, Jiří Blažek náš pracovní překlad (neúplný) | Artscroll, Koren Mishnayot – Six Orders of the Mishnah (Steinsaltz) | Chulin 2:7 |
Talmud | náš pracovní překlad (neúplný) | Artscroll, Koren Talmud Bavli (Steinsaltz) | Bavli Avoda zara 64b; Bavli Sanhedrin 56ab; Bavli Makot 9; Komentáře: Ritva |
Rabi Jehuda ha-Levi, Kuzari | Kniha argumentů a důkazů ve prospěch opovrhovaného náboženství (Kniha Chazarů), známá jako Kuzari, Academia | The Kuzari, Feldheim, Rabbi Daniel Korobkin Kuzari (sefaria) | 3:73 |
Rambam, Mišne Tóra | náš pracovní překlad (neúplný) | Mishneh Torah, Moznaim, Rabbi Eliyahu Touger The Rambam’s Mishneh Torah (Touger) | Avoda zara 10:6; Isurej bia 14:7-8; Maachalot asurot 11:8; Melachim 8:10-11, 9:1, 9:9, 10:10; Komentáře: Raavad, Kesef mišne |
Rambam, More nevuchim | náš pracovní překlad (neúplný) | Rambam: Maimonides’ Guide for the Perplexed, Avraham Yaakov Finkel Guide for the Perplexed (sefaria) | 1:1 |
Rambam, Igeret rabímu Chisdaj ha-Levi | |||
Maharal, Derech chajim | Cesta života – Derech chajim, Jan Divecký, P3K náš pracovní překlad (neúplný) | Maharal of Prague, Pirkei Avos, Artscroll, Rabbi Tuvia Basser Derekh Chayim (sefaria) | Avot 3:14 |
Rabi Chajim Vital, Nefeš ha-chajim | náš pracovní překlad (neúplný) | Nefesh Hachaim, Judaica Press, Rabbi Avraham Yaakov Finkel Nefesh HaChayim (sefaria) | 1. brána |
Rabi Chajim Vital, Šaarej keduša | náš pracovní překlad (neúplný) | Shaarei Kedusha (sefaria) | 1. část |
Rabi Avraham Jicchak ha-Kohen Kuk, Igrot | |||
Enciklopedja talmudit | náš pracovní překlad (neúplný) | Encyclopedia Talmudica talmudic-encyclopedia.org | heslo “Ben Noach” |
Základní pravidla
Člověk musí být velmi ostražitý, aby se ve svém duchovním růstu neupínal jednostranně jen na prohlubování svého „osobního“ vztahu ke Stvořiteli, aniž by přitom současně pracoval také na svém postoji k druhým. Obojí jde totiž ruku v ruce – není totiž dovoleno přibližovat se ke Stvořiteli na úkor dobrých vztahů s ostatními lidmi. Velmi významným ukazatelem je to, jak moc se nám daří nebo nedaří vycházet s lidmi v našem okolí. Je bezpodmínečně nutné mít se obzvlášť na pozoru např. v případě manželství, kdy jen jeden z manželského páru opustí původní náboženství rodiny (např. křesťanství) a stane se noachidou. Není dovoleno neuváženě rozbíjet rodinu v domnění, že tím budeme zaručeně „lépe“ sloužit Bohu. Velmi často je totiž opak pravdou. Tyto a podobné situace vyžadují požádat nejprve o radu některého z moudrých.
„Zahynulo vše tělesné, co z ptactva a z dobytka a ze zvěře a ze všeho hmyzu hemžícího se po zemi leze po zemi, a všichni lidé.“ (1. Mojžíšova 7:21, Sidon) Chizkuni si u slov „všichni lidé“ pokládá otázku: Jak to, že bylo lidstvo potrestáno, přestože jim Bůh předtím nikdy nic výslovně nepřikázal? To svědčí o tom, že jsou nepsaná pravidla, kterými se musejí lidé řídit, aniž by se jim muselo cokoliv přikazovat.7
„Bůh řekl Noachovi: „Dostavil se přede mne konec všeho tělesného. Jejich bezpráví naplnilo zemi, takže je zničím i s tou zemí!“ (1. Mojžíšova 6:13, Sidon) Ramban ke slovu „bezpráví“ poznamenává: Řeč je o loupežích a podvodech. Důvodem, proč právě „bezpráví“ bylo nakonec tím, co zpečetilo jejich osudy, je to, že se jedná o porušování zákona, kterému každý rozumí. Kvůli těmto věcem netřeba lidem posílat proroka.8
Hebrejské slovo micva („micvot“ v množném čísle), které nejčastěji překládáme jako „přikázání“ v sobě nese mnohem hlubší význam, než se na první pohled může jevit. Ve skutečnosti se jedná o „spojení“ mezi Bohem a člověkem. Z tohoto důvodu si tedy ani noachidé, stejně jako židé, nesmějí svévolně vytvářet svá vlastní přikázání, jelikož by tam chybělo to jediné podstatné – ono „pojítko“ mezi oběma stranami. Dodržovat micvot znamená táhnout s Bohem za jeden provaz. Aby toto spojení mezi Bohem a člověkem mohlo nastat, musí přijít ze strany Boha. Proto tedy není možno přibližovat se k Bohu prostřednictvím svých vlastních „micvot“, nedochází tam ke spojení.
Bůh dal světu život tím, že se stáhl do sebe, čímž pro nás vytvořil prostor, kde můžeme žít. Bůh je ten, kdo dává život a kdo od samého počátku vytváří podmínky k životu. Toto je stěžejní princip Tóry. Rabi Jonathan Sacks nedávno vydal knihu, která v češtině vyšla pod názvem „Ne v Božím jménu“, kde je vysvětleno proč je zcela nepřijatelné prosazovat svou víru násilným způsobem.
„A Bůh jim požehnal a Bůh jim řekl: „Buďte plodní a množte se, naplňte zemi a opanujte ji, podmaňte mořské ryby a nebeské ptactvo a všechnu zvěř lezoucí po zemi!““ (1. Mojžíšova 1:28, Sidon) Ramban ke slovům „a opanujte ji“ dodává: Bůh jim svěřil moc a vládu nad celou zemí, aby podle svého nejlepšího uvážení nakládali se zvířaty, stavěli budovy, vytrhávali rostliny, těžili měď apod. 9
Kam dál?
Naposledy změněno: 26. 8. 2024
Poznámky
- Ucelená řada komentářů rabího Šerkiho ke knize Brit šalom: https://noahideworldcenter.org/blogs/lessons-on-the-book-brit-shalom [↩]
- V roce 2024. [↩]
- Šemot (2. Mojžíšova) 24:7. [↩]
- Mišlej (Přísloví) 9:10. [↩]
- Mishlei, Artscroll Tanach Series, str. 167. [↩]
- Emmanuel Lévinas: Etika a nekonečno. Praha: ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ, 2009. Str. 30-31. [↩]
- Chizkuni Torah Commentary, Eliyahu Munk, Ktav Publishers, 1. svazek, str. 76. [↩]
- Ramban, Artscroll, 1. svazek, str. 181. [↩]
- Ramban, Artscroll, 1. svazek, str. 77. [↩]