Níže naleznete náš pracovní překlad stejnojmenného oddílu z knihy „Brit Shalom – Rabbi Oury Cherki“. Název knihy do češtiny přepisujeme jako „Brit šalom – Rabi Uri Šerki“, přičemž samotný název „Brit šalom“ by se dal přeložit jako „Smlouva míru“. Kniha dále nese ještě jeden název: „Noachidská přikázání pro běžný život“.
Objednat tištěnou verzi knihy Brit šalom
Objednat elektronickou verzi knihy Brit šalom
(prodej knihy si zajišťuje vydavatel sám, my jsme knihu pouze přeložili; z prodeje nemáme žádný zisk vyjma svolení uveřejňovat náš překlad také na tomto webu pro potřeby českých noachidů (pravidelně se scházíme online k jejímu studiu); překlad dostupný na našem webu se nemusí zcela shodovat s tištěnou a elektronickou podobou a může mírně zastarávat oproti vydáním, které lze zakoupit pomocí odkazů výše)
Přesto v otázkách zachovávání noachidských přikázání nemůže v žádném případě obsah překladu, který uveřejňujeme, sloužit jako plnohodnotná náhrada za odbornou poradu s oprávněným židovským učencem!
Pravidelně také doplňujeme výkladové poznámky k této knize:
Brit Šalom hlouběji
Český překlad (v plném znění včetně poznámek)
Bůh řekl Noachovi a s ním i jeho synům: „Hleďte, uzavírám s vámi a s vaším semenem po vás svou smlouvu!
1. Mojžíšova 9:8-9 (Sidon)
- Stvořitel celého vesmíru si ze všech stvořených bytostí vybral právě lidský druh k tomu, aby byl jedinečný, a proto je v Tóře napsáno, že Adam byl stvořen „k obrazu Božímu“.1
- Židovská tradice učí, že Stvořitel uzavřel s lidstvem smlouvu, jejíž předmětem je především sedm přikázání známých jako „noachidské zákony“.2
- Všichni lidé tak mají povinnost přijmout závaznou platnost těchto sedmi přikázání, které byly určeny potomkům Noeho.3
- Kromě přijetí platnosti těchto zákonů je navíc všichni musejí také skutečně dodržovat.4
- Ten, kdo noachidské zákony nepřijímá a nedodržuje, je v rabínských spisech nejčastěji označován jako „goj“5 nebo „cizinec“.6
- Ten, kdo tyto zákony přijímá a dodržuje, je nazýván „potomkem Noeho“ neboli noachidou.7
- Ten, kdo tyto zákony přijme před rabínským soudem, v němž zasednou tři rabíni, je dále nazýván jako „ger tošav“8 (usedlý přistěhovalec) a smí se usídlit v Zemi Izrael.9
- Ten, kdo tyto zákony přijímá, protože uznal pravdivost Mošeho Tóry, jak byla uchována dětmi Izraele, je nazýván „spravedlivým nežidem“ a má podíl na budoucím světě spolu s židovským národem.10
- Ten, kdo tyto zákony přijímá ne proto, že by uvěřil Tóře, ale pouze jako rozumovou či mravní nutnost, je nazýván „moudrým nežidem“.11
- K sedmi noachidským zákonům patří tyto: 1) zákaz modloslužby, 2) zákaz rouhání se Bohu, 3) zákaz vraždy, 4) zákaz sexuální nemravnosti, 5) zákaz loupeže, 6) zákaz jedení údu ze živého zvířete, 7) požadavek zřídit soudnictví.12
- Tyto zákony budou dále podrobněji rozebrány.
- Ačkoliv tyto zákony tvoří základ noachidského práva, spadají zde mnohé další věci nezbytné pro život vyznačující se lnutím ke Stvořiteli, k nimž patří například vzdělávání se, modlitba, dobročinnost, zlepšování svých povahových vlastností atd.13 Také tyto věci budou dále podrobněji rozebrány.
- V této sbírce se nalézají pouze zákony týkající se přímo nežidů. Židovské předpisy upravující vztahy mezi židy a nežidy zde nenajdeme.
Brit Šalom – Obsah
- Předmluva
- Kdo jsou noachidé?
- Základní pravidla
- Poznání Boha (zákony modloslužby)
- Zákony “žehnání” Bohu (zákaz klnutí)
- Ochrana lidského života (zákaz krveprolití)
- Rodina
- Nedotknutelnost osobního vlastnictví (zákony proti krádeži)
- Zvířata (zákaz jezení údu z živého zvířete)
- Soudnictví (vykonávání práva)
- Právní řád země
- Uctívání Boha
- Další zákony
- Přijímání dalších příkázání
- Příkladné jednání
Naposledy změněno: 18. 1. 2023
Poznámky
- 1. Mojžíšova 1:26-27; rabínské spisy se tomuto hojně věnují, např.: Rambam, More nevuchim 1:1; pražský Maharal, Derech chajim, 3. kapitola k mišnat Chaviv Adam (Avot 3:14); rabi Chajim Vital, Šaarej keduša, 1. část; Nefeš hachajim, 1. brána. [↩]
- 1. Mojžíšova 9:1-17; Bavli Sanhedrin 56ab; Kuzari 3:73; Mišne Tora, Hilchot melachim 9:1. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 8:10. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 8:11; rozdíl mezi přijetím a dodržováním těchto zákonů spočívá v tom, že přijmout znamená upřímně souhlasit s tím, že máme povinnost je zachovávat, přičemž si plně uvědomujeme, že budeme souzeni podle toho, zda jsme se zákony řídili či nikoliv, kdežto dodržovat znamená vědomě tyto zákony uplatňovat v běžném životě. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 10:10; jsou i tací, kteří mezi označeními “goj” (10:9) a “ben Noach” (10:10) nerozlišují, nám však přijde, že by se důsledně rozlišovat mělo, viz Mišne Tora, Maachalot asurot 11:8. [↩]
- 5. Mojžíšova 14:21; Mišna Chulin 2:7. [↩]
- Ritva k Makot 9. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 8:10; Bavli Avoda zara 64b; pro přesné znění a postup při přijímání noachidů před rabínským soudem (tvořeným třemi rabíny) se, prosím, obraťte na bejt din společnosti Brit Olam. [↩]
- Mišne Tora, Isurej bia 14:7; v dobách jako dnes, kdy se nedodržují předpisy ohledně jovelu (milostivého léta), platí zákon o „usedlém přistěhovalci“ jen částečně. Podrobnosti: Mišne Tora, Isurej bia 14:8, Raavad a jeho námitka spolu s dalšími komentáři; Mišne Tora, Avoda zara 10:6, Raavad a Kesef Mišne. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 8:11; igeret (dopis) rabímu Chisdaj Halevi připisovaný Rambamovi, Igrot haRambam, rabi Jicchak Šilat, str. 681. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 8:11; Igrot Raja (rabi A. I. Kuk), 1. část, str. 99-100. [↩]
- Bavli Sanhedrin 56ab. [↩]
- Viz dodatek k heslu „Ben-Noach“, Enciklopedja talmudit. [↩]