Níže naleznete náš pracovní překlad stejnojmenného oddílu z knihy „Brit Shalom – Rabbi Oury Cherki“. Název knihy do češtiny přepisujeme jako „Brit šalom – Rabi Uri Šerki“, přičemž samotný název „Brit šalom“ by se dal přeložit jako „Smlouva míru“. Kniha dále nese ještě jeden název: „Noachidská přikázání pro běžný život“.
Objednat tištěnou verzi knihy Brit šalom
Objednat elektronickou verzi knihy Brit šalom
(prodej knihy si zajišťuje vydavatel sám, my jsme knihu pouze přeložili; z prodeje nemáme žádný zisk vyjma svolení uveřejňovat náš překlad také na tomto webu pro potřeby českých noachidů (pravidelně se scházíme online k jejímu studiu); překlad dostupný na našem webu se nemusí zcela shodovat s tištěnou a elektronickou podobou a může mírně zastarávat oproti vydáním, které lze zakoupit pomocí odkazů výše)
Přesto v otázkách zachovávání noachidských přikázání nemůže v žádném případě obsah překladu, který uveřejňujeme, sloužit jako plnohodnotná náhrada za odbornou poradu s oprávněným židovským učencem!
Pravidelně také doplňujeme výkladové poznámky k této knize:
Brit Šalom hlouběji
Český překlad (v plném znění včetně poznámek)
Všechna ona slova řekl Bůh, říkaje:
2. Mojžíšová 20:1 (Sidon)
- Stvořitelova vůle je lidem odhalována prostřednictvím proroctví.1
- Vrcholem prorockého odhalení je darování Tóry Bohem z nebes.2
- Kdokoliv se prohlásí za proroka poslaného Bohem s pokyny pro lidstvo, musí být nejprve předveden před Moudré Izraele, aby byla ověřena jeho hodnověrnost a zjištěna míra, do jaké jsme povinni se jeho slovy řídit.3
- Veškerá micvot (Boží přikázání), která jsou ve shodě s tím, co společnost vnímá jako mravné a co je známkou soudnosti nebo dobrého vychování, je pro noachidy závazné.4
- Nežidé si nesmějí svévolně vytvářet nová micvot náboženské povahy bez souhlasu Moudrých Izraele.5
- Rozvoj společnosti, ať už v řemeslech, výrobě, vědě, vzdělání, poznání, mravech nebo v upřímném zájmu o zdraví celého stvoření, je samotnou podstatou světa, jenž se řídí Boží vůlí. 6
- Co se týče způsobu zachovávání podrobností7 v rámci noachidských zákonů, o nichž není nikde v Talmudu ani jiných rabínských spisech jasně stanoveno, jak se jimi mají noachidé řídit, zastávají někteří Moudří Izraele názor, že by měly být zachovávány podle stejných zvyklostí jako v židovském právu.8 Jiní Moudří pro změnu zase zastávají názor, že je to na zodpovědnosti noachidských moudrých, aby podle svého nejlepšího uvážení stanovili přesné hranice.9 Převažuje druhý názor.10
- Nejmenší možné míry, jak je v souvislosti s některými micvot stanovuje halacha (židovské právo), jako např. velikost olivy či vajíčka u pronášení požehnání nad různými druhy jídel, se noachidů netýkají.11
- Nezletilí noachidé12 jsou zproštěni odpovědnosti za dodržování noachidských zákonů. Tato věková hranice je určena tím, co za nezletilost považují moudří většinové společnosti, jíž je člověk součástí.13
- Kdokoliv je hluchý, němý od narození či duševně zaostalý, je rovněž zproštěn odpovědnosti za dodržování noachidských zákonů.13
- Noachidé nemají povinnost položit svůj život kvůli dodržování noachidských zákonů,14 až na zákaz vraždy.15 Nicméně, kdokoliv se hodlá svého života raději vzdát, než aby porušil některý z těchto zákonů, smí takto učinit a takový čin je posvěcením Božího Jména.16
- Halachot přidané Moudrými Izraele, jež jsou známé jako rabínské předpisy, se nevztahují na noachidy.17
- Noachidští moudří, které jejich vlastní národ přijímá za soudce a rádce v právních otázkách, musejí být odborníky jak na noachidské právo, tak na ustálené zvyklosti a společné rysy národa, jehož jsou součástí.
- Noachidské právo platí pro muže i ženy stejně.18
- Vyskytne-li se v oblasti noachidského práva nějaká nejistota, je dovoleno řídit se mírnějším názorem.19
- Noachidé, kteří poruší některé z noachidských zákonů neúmyslně, jsou zproštěni trestu.20
- Noach vyšel z archy21 na povrch země 27. marchešvanu a ve stejný den také přijal noachidské zákony.22 Některá noachidská společenství proto slaví tento den jako tzv. „svátek národů“.23
Brit Šalom – Obsah
- Předmluva
- Kdo jsou noachidé?
- Základní pravidla
- Poznání Boha (zákony modloslužby)
- Zákony “žehnání” Bohu (zákaz klnutí)
- Ochrana lidského života (zákaz krveprolití)
- Rodina
- Nedotknutelnost osobního vlastnictví (zákony proti krádeži)
- Zvířata (zákaz jezení údu z živého zvířete)
- Soudnictví (vykonávání práva)
- Právní řád země
- Uctívání Boha
- Další zákony
- Přijímání dalších příkázání
- Příkladné jednání
Naposledy změněno: 14. 1. 2023
Poznámky
- 1. Mojžíšova 2:16-17; Mišne Tora, Jesodej ha-Tora 7:1. [↩]
- Rambamův komentář k Mišně, Sanhedrin 10:1. [↩]
- Mišne Tora, Jesodej ha-Tora 7-10. [↩]
- Ranův (rabi Nisim Gaon) úvod k Talmudu; Bavli Chulin 92a; dodatek k heslu „Ben-Noach“, Enciklopedja talmudit; Ramban k 1. Mojžíšově 6:13; Chizkuni k 1. Mojžíšově 7:21; Ruach chajim 5:10 ד״ה שלי; rabi Kuk, Ec hadar, alef a mem. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 10:9; Meiri k Sanhedrin 59a. [↩]
- Izajáš 45:18, Jerušalmi Berachot 9:2; Berešit raba 39:8; Ramban k 1. Mojžíšově 1:28; Menachem Azarija Mifano, Asara maamarot, Maamar chikur din 3:21; rabi Kuk, Ec hadar, bejt. [↩]
- Například druhy, které spadají do zákazu kilajim (křížení), kdy začíná být člověk zodpovědný za dodržování micvot apod. [↩]
- Rema (rabi Moše Isserles), Responsa, siman 10, v souladu s rabi Jicchakem, na rozdíl od rabího Jochanana; Chatam Sofer, Responsa, Chošen mišpat, siman 91 ד”ה ומה; rabi Jaakov z Lešna, Nachalat Jaakov, Responsa, 2. část, siman 3; Avnej nezer, Chošen mišpat, siman 55 ד״ה ע״כ; Zera haarec, str. 242-243. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14; Ramban k Sefer hamicvot, 14. pravidlo; rabi Chajim Valožyn, Ruach chajim 5:10 ד״ה ועכשיו; Maharam (Moše Šik), Responsa, Orach chajim, siman 142 ד״ה ועכשיו; rabi Naftali Cvi Jehuda Berlin (haNeciv), Haemek šeela 2:3 ד״ה וכד; Binjan Cijon, Responsa, siman 127; rabi Kuk, Ec hadar, alef, a Mišpat hakohen, siman 13; rabi Josef Elijahu Henkin, Lev ibra, str. 125. [↩]
- Rabi Nachum Rakover, Šilton hachok be-Jisrael, noachidské zákony, str. 34-40. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 9:10; rabi Kuk, Ec hadar, alef – kde nalezneme vysvětlení, proč se tyto míry nevztahují na noachidy. [↩]
- Nezletilým je každý, kdo ještě nedosáhl určité věkové hranice, kterou určují moudří daného národa, kdy člověk nabývá rozumu, jenž mu umožňuje upotřebit nabyté znalosti a dovednosti společensky vhodným způsobem. Chatam sofer, Responsa, Jore dea, siman 217; rabi Josef Šaul Natansohn, Responsa, Šoel umešiv 1:14; rabi Kuk, Ec hadar, alef. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 10:2. [↩] [↩]
- Jerušalmi Ševiit 4b; Mišne Tora, Hilchot melachim 10:2; rabi Uri Šerki, Brit šalom, Poznání Boha, halacha 16. [↩]
- Bavli Sanhedrin 74a; Jerušalmi Šabat 14; Jerušalmi Avoda zara 2b; rabi Jehuda Rozanes, Parašat derachim, Derech haatarim, 2. přednáška ד״ה אמנם על פי האמור. [↩]
- Ramban, Milchemot ha-Šem k Bavli Sanhedrin 8; Parašat derachim, Derech haatarim, 2. přednáška. [↩]
- Chatam sofer, Responsa 6:25; Aharon Šmuel Kaidanover, Emunat Šmuel, siman 14; Ec hadar, alef. [↩]
- Bavli Sanhedrin 57b. [↩]
- Ec hadar, alef. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 10:1; Ramban k Bavli Makot 9a – v protikladu k tomu, jak to chápe Raši ד״ה לפיכך. [↩]
- 1. Mojžíšova 8:14-16. [↩]
- 1. Mojžíšova 9:1-7. [↩]
- Přesnější pokyny, jak lze tento svátek slavit, naleznete v noachidském siduru Brit olam. [↩]