Níže naleznete náš pracovní překlad stejnojmenného oddílu z knihy „Brit Shalom – Rabbi Oury Cherki“. Název knihy do češtiny přepisujeme jako „Brit šalom – Rabi Uri Šerki“, přičemž samotný název „Brit šalom“ by se dal přeložit jako „Smlouva míru“. Kniha dále nese ještě jeden název: „Noachidská přikázání pro běžný život“.
Objednat tištěnou verzi knihy Brit šalom
Objednat elektronickou verzi knihy Brit šalom
(prodej knihy si zajišťuje vydavatel sám, my jsme knihu pouze přeložili; z prodeje nemáme žádný zisk vyjma svolení uveřejňovat náš překlad také na tomto webu pro potřeby českých noachidů (pravidelně se scházíme online k jejímu studiu); překlad dostupný na našem webu se nemusí zcela shodovat s tištěnou a elektronickou podobou a může mírně zastarávat oproti vydáním, které lze zakoupit pomocí odkazů výše)
Přesto v otázkách zachovávání noachidských přikázání nemůže v žádném případě obsah překladu, který uveřejňujeme, sloužit jako plnohodnotná náhrada za odbornou poradu s oprávněným židovským učencem!
Pravidelně také doplňujeme výkladové poznámky k této knize:
Brit Šalom hlouběji
Český překlad (v plném znění včetně poznámek)
Soudím mezi člověkem a jeho bližním a vysvětluji jim Boží zákony a jeho nauky.
Ale vyhlédni si z lidu čestné muže, bojící se Boha, muže pravdy, kteří nenávidí výhody, a ustanov nad lidem velitele tisíců, velitele stovek, velitele padesátek a velitele desítek. Ti ať lid soudí v každou dobu.
Chudých a sirotků se zastávejte, nuzným a ubohým právo zjednejte! Chudého ubožáka vysvobozujte, dejte mu uniknout z ruky ničemů!
2. Mojžíšova 18:16, 18:21-22, Žalmy 82:3-4
- Vůdčí osobnosti ve společnosti mají povinnost zřídit soudnictví, které bude rozhodovat spravedlivě.1
- Již od samotného počátku dějin izraelského národa je na mnoha místech vyzdvihována spravedlnost. V souvislosti s Božím vyvolením Abrahama se píše: “protože přikáže svým synům a své rodině po sobě zachovávat Hospodinovu cestu, zjednávat spravedlnost a právo”.2 Král Šalamoun ustanovil spravedlnost jako jedno z ústředních poslání státního zřízení: “Spravedlností král posiluje zemi”.3 Král mesiáš má přivést uplatňování spravedlnosti ve světě k dokonalosti: “On bude soudit mezi národy, zástupy lidí napraví. Tehdy ze svých mečů ukují pluhy a ze svých kopí srpy. Národ proti národu nepozvedne meč, už nikdy se nebudou chystat do boje.”4
- Pokolení, které muselo být nakonec smeteno potopou, bylo zničeno právě z toho důvodu, že jim zcela scházela spravedlnost, jak se píše: “Se všemi smrtelníky je konec. Země je plná jejich násilí, a tak je zničím i se zemí.”5
- Zákony každé země musejí být dobré a přímé. Sodoma a Gomora byly zničeny právě proto, že se jejich soudní dvory dopouštěly bezpráví.6
- V této micvě spravedlivého soudu je rovněž obsažena i povinnost vyučovat lid všem zákonům, které byly noachidům přikázány k dodržování.7
- Noachidští moudří mají povinnost vydávat nařízení, ustanovovat spravedlivé zákony a také ohrazovat tyto zákony plotem8 tak, aby země nebyla zničena,9 aby ve společnosti vládl pořádek10 a aby byla zajištěna vymahatelnost těchto zákonů.
- Dále je povinnost mít soudce v každém okrese.7
- Uskutečnění této micvy je zodpovědností představitelů jednotlivých zemí, jelikož v jejich rukou spočívá vláda. Nejedná se o micvu, kterou by mohl uskutečnit každý jedinec.11
- Soudci mají povinnost rozhodovat v otázkách prvních šesti noachidských zákonů a rovněž trestat ty, kdo je přestupují.7
- Soudce má zakázáno přijmout úplatek či ovlivnit soudní rozhodnutí na základě vlastní předpojatosti.12
- Je zakázáno vykonat trest, aniž by obviněný stanul před soudem.13
- Je zakázáno zdržovat soud, tedy úmyslně prodlužovat soudní řízení, oddalovat vynesení rozsudku či výkon trestu, není-li k tomu opodstatněný důvod.14
- V dnešní době jednotlivé země neustanovují soudy, které by měly povinnost rozhodovat v souladu s noachidským právem. Přesto většina zemí v rámci jistých mezí zákona umožňuje zřizování nezávislých soudů podle pravidel tzv. rozhodčího řízení (či arbitráže).15 V případě soudní pře je vhodné navrhnout, aby bylo ve věci sporu rozhodnuto v rozhodčím řízení před noachidským soudem zřízeným za tímto účelem. Noachidský soud může zasedat pravidelně či dle potřeby.
- Soud je oprávněn potrestat každého, kdo přestupuje noachidské zákony, a to i vykonáním trestu smrti.16 Vše je na uvážení soudce.17
- Trest smrti ovšem smí být vyměřován jen v případech, kdy není pochyb o tom, že provinilec jednal v rozporu s noachidským právem zcela úmyslně.18
- Tomu, kdo by k porušení noachidského práva byl donucen, nesmí být vyměřen žádný trest.19
- Kdokoliv by měl za to, že je dovoleno vraždit či mít poměr s vdanou ženou, nemůže být v případě porušení příslušných noachidských zákonů považován za neúmyslného hříšníka, ale je na něj pohlíženo jako na úmyslného provinilce.18
- Rozsudek vynesený proti noachidovi lze považovat za platný i v tom případě, že byl vynesen na základě výpovědi jediného svědka, a to i tehdy, že onen svědek byl současně s obviněným v příbuzenském vztahu, a stejně tak i v případě, že by byl obviněný souzen jen jediným soudcem.7
- Žena nesmí působit jako svědek ani soudce v případě hrdelních zločinů.20 Pokud však obě strany souhlasí přednést svůj spor před rozhodce (arbitra), pak žena smí působit jako svědek nebo soudce.21
Správné jednání
- Soudce nesmí naslouchat výpovědím jedné strany v nepřítomnosti strany druhé.22
- Soudce nesmí soudit své příbuzné ani ty, kdo ho mají v nenávisti.23
- Soudce nesmí brát v potaz výpověď zlovolníka.24
- Rozsudek by neměl být vynášen jen jedním soudcem.25
- Rozsudek má být vynášen z rozhodnutí většiny.26
- Soudce nesmí zasedat k soudu pod vlivem opojného nápoje.27
- Žádná ze stran, které jsou ve sporu, nesmí být jakýmkoliv způsobem zvýhodňována před tou druhou.28
- Svědectví smí být podáno pouze před soudem.29
- Svědci musejí být podrobně vyslechnuti a jejich výpovědi důkladně prověřeny.30
- Rozsudek by neměl být vydáván jen na základě jediné svědecké výpovědi.31
- Rozsudky smí být vydávány jen na základě pečlivého zvážení a musejí se zakládat na dokonalém porozumění zákonu.32
Brit Šalom – Obsah
- Předmluva
- Kdo jsou noachidé?
- Základní pravidla
- Poznání Boha (zákony modloslužby)
- Zákony “žehnání” Bohu (zákaz klnutí)
- Ochrana lidského života (zákaz krveprolití)
- Rodina
- Nedotknutelnost osobního vlastnictví (zákony proti krádeži)
- Zvířata (zákaz jezení údu z živého zvířete)
- Soudnictví (vykonávání práva)
- Právní řád země
- Uctívání Boha
- Další zákony
- Přijímání dalších příkázání
- Příkladné jednání
Naposledy změněno: 14. 1. 2023
Poznámky
- Bavli Sanhedrin 56b; Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14 [↩]
- 1. Mojžíšova 18:19 [↩]
- Přísloví 29:4 [↩]
- Izaiáš 2:4 [↩]
- 1. Mojžíšova 6:13 [↩]
- Bavli Sanhedrin 109ab [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14 [↩] [↩] [↩] [↩]
- Ramban k Berešit 34:13 [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 10:11 [↩]
- Mišna, Avot 1:1 [↩]
- Ramban k Berešit 34:13; ha-Emek šeela, Šeelta bejt, jad pešuta v souvislosti s Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14 [↩]
- Ramban k Berešit 34:13, kde se zmiňuje o Talmudu Jerušalmi; Sdej chemed, maarechet 6, klal 26, 31. odstavec [↩]
- 4. Mojžíšova 35:12, ha-Emek šeela, Šeelta bejt [↩]
- Tosefta, Sota 6:6; Mišna, Avot 5:8; Bavli Šabat 33:1; Kirjat melech k Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14 [↩]
- Bavli Sanhedrin 23a, kde je zmínka o sýrských soudech. [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14, 10:5 [↩]
- Rabi Josef Elijahu Henkin, Lev ivra, str. 125; Rabi Aharon Solovějčik, Beinjan benej Noach, Bejt Jicchak (5747), str. 335; Igrot Moše, 2. část, siman 68 [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 10:1 [↩] [↩]
- 5. Mojžíšova 22:26; Sefer ha-chinuch, 556. micva [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 9:14; Jad Elijahu, Responza, siman 38 [↩]
- Podle Mišna, Sanhedrin 3:1-2; Mišptej Uziel, Chošen mišpat, siman 5:1 [↩]
- 2. Mojžíšova 23:1; Raši k témuž; Sefer ha-chinuch, 74. micva [↩]
- Bavli Ketubot 105b [↩]
- 2. Mojžíšova 23:1 [↩]
- Mišna, Avot 4:8; Bavli Roš ha-šana 25b [↩]
- 2. Mojžíšova 23:2 [↩]
- Bavli Eruvin 64a; Sefer ha-chinuch, 152. micva [↩]
- 5. Mojžíšova 1:17 [↩]
- 3. Mojžíšova 5:1 [↩]
- 5. Mojžíšova 13:15 [↩]
- 5. Mojžíšova 19:15; Rabi Natan Adler, Netina la-ger v souvislosti s Onkelos k Berešit 9:6 [↩]
- Mišna, Avot 1:1; Raši k Berešit 11:5 [↩]