Níže naleznete náš pracovní překlad stejnojmenného oddílu z knihy „Brit Shalom – Rabbi Oury Cherki“. Tento název knihy do češtiny přepisujeme jako „Brit šalom – Rabi Uri Šerki“, přičemž samotný název „Brit šalom“ by se dal přeložit jako „Smlouva pokoje“. Kniha dále nese ještě jeden menší dodatečný název: „Noachidská přikázání pro běžný život“. Překlad zatím nebyl schválen – stále se na něm pracuje. Knihu v anglickém jazykovém podání, z níž překládáme, lze zakoupit elektronicky na noahideworldcenter.org. S vydavatelem úzce spolupracujeme. Přesto v otázkách zachovávání noachidských přikázání nemůže v žádném případě obsah překladu, který uveřejňujeme, sloužit jako plnohodnotná náhrada za odbornou poradu s oprávněným židovským učencem!
Pravidelně také doplňujeme výkladové poznámky k této knize:
Brit Šalom hlouběji
Soudím mezi člověkem a jeho bližním a vysvětluji jim Boží zákony a jeho nauky.
Ale vyhlédni si z lidu čestné muže, bojící se Boha, muže pravdy, kteří nenávidí výhody, a ustanov nad lidem velitele tisíců, velitele stovek, velitele padesátek a velitele desítek. Ti ať lid soudí v každou dobu.
Chudých a sirotků se zastávejte, nuzným a ubohým právo zjednejte! Chudého ubožáka vysvobozujte, dejte mu uniknout z ruky ničemů!
2. Mojžíšova 18:16, 18:21-22, Žalmy 82:3-4
- Vůdčí osobnosti ve společnosti mají povinnost zřídit soudnictví, které bude rozhodovat spravedlivě.
- Již od samotného počátku dějin izraelského národa je na mnoha místech vyzdvihována spravedlnost. V souvislosti s Božím vyvolením Abrahama se píše: „protože přikáže svým synům a své rodině po sobě zachovávat Hospodinovu cestu, zjednávat spravedlnost a právo“.1 Král Šalamoun ustanovil spravedlnost jako jedno z ústředních poslání státního zřízení: „Spravedlností král posiluje zemi“.2 Král mesiáš má přivést uplatňování spravedlnosti ve světě k dokonalosti: „On bude soudit mezi národy, zástupy lidí napraví. Tehdy ze svých mečů ukují pluhy a ze svých kopí srpy. Národ proti národu nepozvedne meč, už nikdy se nebudou chystat do boje.“3
- Pokolení, které muselo být nakonec smeteno potopou, bylo zničeno právě z toho důvodu, že jim zcela scházela spravedlnost, jak se píše: „Se všemi smrtelníky je konec. Země je plná jejich násilí, a tak je zničím i se zemí.“4
- Zákony každé země musejí být dobré a přímé. Sodoma a Gomora byly zničeny právě proto, že se jejich soudní dvory dopouštěly bezpráví.
- V této micvě spravedlivého soudu je rovněž obsažena i povinnost vyučovat lid všem zákonům, které byly noachidům přikázány k dodržování.
- Noachidští moudří mají povinnost vydávat nařízení, ustanovovat spravedlivé zákony a také ohrazovat tyto zákony plotem tak, aby země nebyla zničena, aby ve společnosti vládl pořádek a aby byla zajištěna vymahatelnost těchto zákonů.
- Dále je povinnost mít soudce v každém okrese.
- Uskutečnění této micvy je zodpovědností představitelů jednotlivých zemí, jelikož v jejich rukou spočívá vláda. Nejedná se o micvu, kterou by mohl uskutečnit každý jedinec.
- Soudci mají povinnost rozhodovat v otázkách prvních šesti noachidských zákonů a rovněž trestat ty, kdo je přestupují.
- Soudce má zakázáno přijmout úplatek či ovlivnit soudní rozhodnutí na základě vlastní předpojatosti.
- Je zakázáno vykonat trest, aniž by obviněný stanul před soudem.5
- Je zakázáno zdržovat soud, tedy úmyslně prodlužovat soudní řízení, oddalovat vynesení rozsudku či výkon trestu, není-li k tomu opodstatněný důvod.
- V dnešní době jednotlivé země neustanovují soudy, které by měly povinnost rozhodovat v souladu s noachidským právem. Přesto většina zemí v rámci jistých mezí zákona umožňuje zřizování nezávislých soudů podle pravidel tzv. rozhodčího řízení (či arbitráže). V případě soudní pře je vhodné navrhnout, aby bylo ve věci sporu rozhodnuto v rozhodčím řízení před noachidským soudem. Noachidský soud může mít buď trvalé působiště, anebo může zasedat na různých místech podle potřeby.
- Soud je oprávněn potrestat každého, kdo přestupuje noachidské zákony, a to i vykonáním trestu smrti. Vše je na uvážení soudce.
- Trest smrti ovšem smí být vyměřován jen v případech, kdy není pochyb o tom, že provinilec jednal v rozporu s noachidským právem zcela úmyslně.
- Tomu, kdo by k porušení noachidského práva byl donucen, nesmí být vyměřen žádný trest.6
- Kdokoliv by měl za to, že je dovoleno vraždit či mít poměr s vdanou ženou, nemůže být v případě porušení příslušných noachidských zákonů považován za neúmyslného hříšníka, ale je na něj pohlíženo jako na úmyslného provinilce.
- Rozsudek vynesený proti noachidovi lze považovat za platný i v tom případě, že byl vynesen na základě výpovědi jediného svědka, a to i tehdy, že onen svědek byl současně s obviněným v příbuzenském vztahu, a stejně tak i v případě, že by byl obviněný souzen jen jediným soudcem.
- Žena nesmí působit jako svědek ani soudce v případě hrdelních zločinů. Pokud však obě strany souhlasí přednést svůj spor před rozhodce (arbitra), pak žena smí působit jako svědek nebo soudce.
Další ustanovení
- Soudce nesmí naslouchat výpovědím jedné strany v nepřítomnosti strany druhé.7
- Soudce nesmí soudit ani své příbuzné ani ty, kdo ho mají v nenávisti.
- Soudce nesmí brát v potaz výpověď zlovolníka.7
- Rozsudek by neměl být vynášen jen jedním soudcem.
- Rozsudek má být vynášen z rozhodnutí většiny.8
- Soudce nesmí zasedat k soudu pod vlivem opojného nápoje.
- Žádná ze stran, které jsou ve sporu, nesmí být jakýmkoliv způsobem upřednostňována před tou druhou.9
- Svědectví smí být podáno pouze před soudem.10
- Svědci musejí být podrobně vyslechnuti a jejich výpovědi důkladně prověřeny.11
- Rozsudek by neměl být vydáván jen na základě jediné svědecké výpovědi.12
- Rozsudky smí být vydávány jen na základě pečlivého zvážení a musejí se zakládat na dokonalém porozumění zákonu.
Brit Šalom – Obsah
- Předmluva
- Kdo jsou noachidé?
- Základní pravidla
- Poznání Boha (zákony modloslužby)
- Zákony „žehnání“ Bohu (zákaz klnutí)
- Ochrana lidského života (zákaz krveprolití)
- Rodina
- Nedotknutelnost osobního vlastnictví (zákony proti krádeži)
- Zvířata (zákaz jezení údu z živého zvířete)
- Soudnictví (vykonávání práva)
- Právní řád země
- Uctívání Boha
- Další zákony
- Přijímání dalších příkázání
- Příkladné jednání