Níže naleznete náš pracovní překlad stejnojmenného oddílu z knihy „Brit Shalom – Rabbi Oury Cherki“. Tento název knihy do češtiny přepisujeme jako „Brit šalom – Rabi Uri Šerki“, přičemž samotný název „Brit šalom“ by se dal přeložit jako „Smlouva míru“. Kniha dále nese ještě jeden menší dodatečný název: „Noachidská přikázání pro běžný život“. Překlad zatím nebyl schválen – stále se pracuje na doplňení všech poznámek. Knihu v anglickém jazykovém podání, z níž překládáme, lze zakoupit elektronicky na noahideworldcenter.org. S vydavatelem úzce spolupracujeme. Přesto v otázkách zachovávání noachidských přikázání nemůže v žádném případě obsah překladu, který uveřejňujeme, sloužit jako plnohodnotná náhrada za odbornou poradu s oprávněným židovským učencem!
Pravidelně také doplňujeme výkladové poznámky k této knize:
Brit Šalom hlouběji
Chvalte Hospodina, všechny národy, pojďte ho všichni lidé velebit!
Každý, kdo by proklel svého Boha, ponese svůj hřích.
Žalm 117:1, 3. Mojžíšova 24:15
- Jak noachidé, tak židé, mají zakázáno klnout či rouhat se Stvořiteli vesmíru.1
- Přikázání má za cíl odstranit ze světa všechny podoby pesimistického pohledu na svět (tzv. škarohlídství).2 Lidé, kteří v Božím světě vidí všude jen samé zlo, obvykle také ze všeho obviňují svého Stvořitele. Talmud3 říká, že toto přikázání bylo řečeno již Adamovi4 a je jednou z nejzákladnějších hodnot lidství.
- Zákaz se vztahuje na všechna Jména Stvořitele včetně přívlastků jako např. „Milosrdný“ či „Soucitný“ i na jakákoliv jiná jména, která mezi lidmi vešla ve známost jako pojmenování Boha. Zákaz se rovněž týká všech jazyků.5
- Drzá či nestoudná řeč namířená proti Nebesům, tj. ostrá slova proti Stvořiteli, je zakázána.6
- Jsou tací, kteří do tohoto zákazu řadí také ateistický pohled na svět.7 Nicméně, člověk se musí mít obzvlášť na pozoru, aby dobře prozkoumal, s jakými úmysly se ten či onen jedinec k ateismu hlásí, protože někdy tím mohou ve skutečnosti jen hlasitě vyjadřovat svůj nesouhlas s modlářstvím.8 A co se týče odmítání modlářství, Talmud říká: „Kdokoliv odmítá modlářství, je nazýván židem.“9
Správné jednání
- Kdokoliv by zaslechl, jak se někdo rouhá Božímu Jménu, měl by kvůli závažnosti tohoto přestoupení roztrhnout svůj oděv.10
- Pohrdání Stvořitelem v jakékoliv podobě je zakázáno, i kdyby se tím člověk nutně nevystavoval trestu. Součástí tohoto zákazu je také zákaz ničit svaté knihy, Boží Jména či synagógy.11
- Je zakázáno vyslovovat kterékoliv z Jmen Stvořitele na nečistých místech, a také je-li člověk nečistý nebo nahý.12 Rovněž lidé nesmějí skládat přísahu v Božím Jménu bez oprávněného důvodu (např. mimo soudní síň), a o to víc se nesmí lhát pod přísahou.13
- Moudří učí: „Tři se podílejí na příchodu člověka na svět: otec, matka a Svatý, budiž pochválen.“14 Věta přirovnává úctu, jaká náleží rodičům, k úctě, jaká náleží Nebesům.14 Navíc úcta k otci a matce15 je známkou mravního života člověka, která je přijímaná po celém světě,16 stejně jako mít svou matku i otce v bázni.17 A netřeba snad dodávat, že člověk své rodiče nesmí nikdy udeřit18 ani jim klnout.19
- Co znamená ctít své rodiče? Zaopatřovat je jídlem a pitím, doprovázet je při příchodu a odchodu z domu, apod. Co znamená mít je v bázni? Že si nesedáme na jejich místo, že se s nimi nepřeme nedůstojným způsobem, že je nevoláme jménem, ale užíváme uctivá oslovení jako „tati, mami“ apod.20
- Tóra nařizuje chovat se uctivě také ke starším lidem21, stejně tak k židovským moudrým či moudrým z řad noachidů.22 Je správné být uctivý ke všem lidem.23 O to více je nepřípustné kohokoliv proklínat nebo mu sprostě vynadat.24
- Obzvlášť na pozoru bychom se měli mít před proklínáním veřejných činitelů či uznávaných osob,25 a o to více pak i Izraelského národa.26
- Moudří Izraele chválili okolní národy světa, kdykoliv měli Tóru v úctě.27
- Člověk má mravní povinnost děkovat Stvořiteli za veškeré dobrodiní, kterým nás obdařuje.28 Stejné pravidlo uplatnili moudří Izraele, když ustanovili děkovná požehnání, která se pronášejí kdykoliv z tohoto dobrodiní čerpáme29 (např. jedení a pití) a u příležitosti radostných událostí. Jednotlivá požehnání spolu s veškerými podrobnostmi si lze dohledat v židovských modlitebních knihách.30
- Měli bychom umět vzdávat díky také v těžkých dobách, protože i to je v konečném důsledku zamýšleno k dobrému.31
- Kdo druhého zaslechl pronést požehnání, měl by odpovědět „amen“32 a vyjádřit tak, že se plně ztotožnil s tím, co bylo vyřčeno. Pravidlo platí také v případě, kdy žid zaslechne pronést požehnání noachidu, ovšem musí být naprosto zřejmé, že je požehnání určeno skutečně jen Stvořiteli, a ne žádnému jinému jsoucnu.33
- Stalo se velmi dobrým zvykem děkovat Bohu za dar života vždy po ranním probuzení z nočního spánku. Tato krátká modlitba zní: „Vzdávám Tobě díky, Králi živý a věčný, žes mi vrátil mou duši ve Své milosti, Tvá věrnost je neskonalá.“34
- Nejvytříbenější a nejvznešenější požehnání je to, které pronášíme vždy po jídle, jehož součástí byl také chléb. Nejčastěji ho nazýváme jen „požehnání po jídle“.35
- Je zvláštní povinností udržovat svět Svatého, budiž požehnán, neporušený, jak to říká Midraš: „Vše, co jsem stvořil, stvořil jsem pro vás. Proto si dobře dejte záležet na tom, abyste můj svět neznehodnotili nebo nezničili.“36 I z tohoto důvodu je židům zakázáno bezdůvodně ničit či poškozovat jakoukoliv rostlinu, zvíře, nebo lidskou bytost. Tomuto zákazu nejčastěji říkáme: „nenič!“37 Sluší se, abychom se tímto řídili všichni.
Brit Šalom – Obsah
- Předmluva
- Kdo jsou noachidé?
- Základní pravidla
- Poznání Boha (zákony modloslužby)
- Zákony „žehnání“ Bohu (zákaz klnutí)
- Ochrana lidského života (zákaz krveprolití)
- Rodina
- Nedotknutelnost osobního vlastnictví (zákony proti krádeži)
- Zvířata (zákaz jezení údu z živého zvířete)
- Soudnictví (vykonávání práva)
- Právní řád země
- Uctívání Boha
- Další zákony
- Přijímání dalších příkázání
- Příkladné jednání
Poznámky
- 3. Mojžíšova 24:15-16; Sifra, Emor, 14. odstavec ד“ה איש; Bavli Sanhedrin 56a [↩]
- Takto to vysvětloval Rabi Jehuda Léon Aškenazi. [↩]
- Bavli Sanhedrin 56b, Kuzari 3:73 [↩]
- 1. Mojžíšova 2:16; Bavli Sanhedrin 56b [↩]
- Mišne Tora, Hilchot melachim 9:3; Jsou tací, kteří tvrdí (Minchat chinuch, 70. micva; po vzoru Rambama), že se člověk nevystavuje trestu, pokud při klnutí Bohu neužije skutečné Boží Jméno, ale smí místo toho vyslovit „ať Josi ztrestá Josiho“ (Josi je v tomto případě eufemismus užívaný z úcty k Božímu Jménu) během svědčení proti tomu, kdo proklínal Boha. Ale jsou také tací, kteří vyžadují trest také od těch, kdo Boha proklejí užitím kteréhokoliv zástupného Božího Jména (Meiri, Sanhedrin 56a). [↩]
- Bavli Bava batra 15b, ohledně Ijova (Joba). [↩]
- Maharal, Gevurot ha-Šem, 66. kapitola, ד“ה ואלו שבע מצוות; Margalijot ha-jam k Sanhedrin 54a, odstavec 25 [↩]
- Jelikož podle Rambama (Průvodce tápajících 1:59) poznání Boha roste úměrně tomu, čím více jsme schopni nalézt pravdivých důkazů, které bourají mylné představy o Bohu, i ateistický pohled na svět může být vnímán kladně v tom, že vyvrací pověry. [překladatel si zde ovšem není jist, zda vystihl Rambamovu myšlenku zcela správně] [↩]
- Bavli Megila 13a; jelikož kořenem slova „žid“ (jehudi) je „vyznání“ (hodaa, הוֹדָאָה) a odmítnutí modlařství vyžaduje uznání Boží existence. [↩]
- Mišne Tora, Avoda zara 2:10 [↩]
- 5. Mojžíšova 12:1-4; Mišne Tora, Jesodej ha-Tora 6:1,7-8 [↩]
- Bavli Šabat 10b; Mišne Tora, Kriat Šema 3:5 [↩]
- 2. Mojžíšova 20:7, 5. Mojžíšova 5:11 [↩]
- Bavli Kidušin 30b [↩] [↩]
- 2. Mojžíšova 20:12; Rašbach Gaon k Berešit 34:12; Ibn Ezra k Devarim 21:13 [↩]
- Jerušalmi Pea 1:1 ד“ה כיבוד אב ואם; Bavli Kidušin 31a, příběh Dama ben Netina [↩]
- 3. Mojžíšova 19:3 [↩]
- 2. Mojžíšova 21:15 [↩]
- 3. Mojžíšova 20:9 [↩]
- Mišne Tora, Mamrim 6:1-3 [↩]
- 3. Mojžíšova 19:32 [↩]
- Bavli Kidušin 32b; Mišne Tora, Talmud Tora 6:9 [↩]
- Mišna, Avot 4:1 [↩]
- 3. Mojžíšova 19:14; Sifra, Kedošim, 2. paraša ד“ה לא תקלל; Sefer ha-chinuch, 231. micva [↩]
- 2. Mojžíšova 22:27 [↩]
- 1. Mojžíšova 12:3 [↩]
- Bavli Chulin 92a-b [↩]
- Bavli Sota 10b; Berešit raba, 49. paraša, siman dalet [↩]
- Bavli Berachot 35a [↩]
- Sidur Brit Olam obsahuje požehnání ve znění vhodném pro noachidy. [↩]
- Mišna, Berachot 9:5 [↩]
- Šulchan aruch, Orach chajim, siman 215:2 [↩]
- Jerušalmi Berachot, 9. kapitola; Šulchan aruch, Orach chajim, siman 215:2, Rama [↩]
- Jsou různá znění tohoto poděkování, modlitba je velmi starobylého původu a je zmiňovaná např. v Seder ha-jom Rabího Mošeho ben Makira. [↩]
- 5. Mojžíšova 8:10; Sidur Brit Olam obsahuje znění, které je vhodné pro noachidy. [↩]
- Kohelet raba, 7. paraša, 13. siman [↩]
- 5. Mojžíšova 20:19; Sefer ha-chinuch, 529. micva [↩]