Níže naleznete náš pracovní překlad stejnojmenného oddílu z knihy „Brit Shalom – Rabbi Oury Cherki“. Tento název knihy do češtiny přepisujeme jako „Brit šalom – Rabi Uri Šerki“, přičemž samotný název „Brit šalom“ by se dal přeložit jako „Smlouva pokoje“. Kniha dále nese ještě jeden menší dodatečný název: „Noachidská přikázání pro běžný život“. Překlad zatím nebyl schválen – stále se na něm pracuje. Knihu v anglickém jazykovém podání, z níž překládáme, lze zakoupit elektronicky na noahideworldcenter.org. S vydavatelem úzce spolupracujeme. Přesto v otázkách zachovávání noachidských přikázání nemůže v žádném případě obsah překladu, který uveřejňujeme, sloužit jako plnohodnotná náhrada za odbornou poradu s oprávněným židovským učencem!
Pravidelně také doplňujeme výkladové poznámky k této knize:
Brit Šalom hlouběji
A stvořiv Bůh toho člověka se svou pečetí jako svou podobu, stvořil je muže a ženu. A Bůh jim požehnal a Bůh jim řekl: „Buďte plodní a množte se, naplňte zemi a opanujte ji.“
Tu řekl člověk: „Tentokrát je to kost z mých kostí a tělo z mého těla, té, protože byla vzata z druha, budu říkat družka!“ Proto opouští muž svého otce a matku, přilne ke své družce a stanou se jedním tělem.
A jelikož se stala matkou každého živého, pojmenoval Adam, člověk, svou družku Chava.
1. Mojžíšova 1:27-28, 2:23-24, 3:20
Plození dětí
Když Svatý, budiž pochválen, stvořil lidské bytosti, muže a ženu, prohlásil: „Buďte plodní a množte se, naplňte zemi a opanujte ji.“1 A stejně tak, po potopě, opětovně požehnal Noeho a jeho syny stejnými slovy: „A Bůh požehnal Noachovi a jeho synům a řekl jim: Buďte plodní a množte se a naplňte tu zemi!“2 Je totiž Boží vůlí, aby se lidstvo rozmnožovalo a aby se společnost stávala čím dál vyspělejší, jak se to píše u proroků: „Nestvořil ji, aby byla pustá, vytvořil ji k obývání.“3
Moudří učili: Kdo úmyslně zanedbává plození dětí, je jakoby proléval krev a umenšoval tím obraz Boží ve světě. Kdo je bez manželky, postrádá radost, požehnání, dobrodiní, pokoj, Tóru a také ochranu. Ve skutečnosti není ani nazýván člověkem, neboť Talmud upozorňuje: „Stvořil je jako muže a ženu (aby mohli plodit děti) a nazval je oba člověkem.“
Láska
- Láska mezi muže a jeho manželkou je jednou z nejvyšších podob mravního života v souladu s Boží vůlí.4
- Pravá podstata zásady „miluj svého bližního jako sám sebe“ by se měla nejvíce projevovat na příkladu manželského páru.
- Nejvhodnější způsob, jak muže a ženu spojit manželským poutem, je prostřednictvím veřejné oslavy, což obvykle obnáší zásnuby a zasvěcení pod chupou (tzv. nebesy neboli baldachýnem). Manželství se tímto stává závazné a po dobu plnění závazků je zcela právoplatné.
- Muž a žena, kteří se upřímně milují, plně si důvěřují a mají jeden druhého v úctě, jsou Stvořiteli velmi vzácní a dělají mu radost.
- Je nanejvýš vhodné věnovat co největší množství času na utužování lásky mezi manžely v jejich prvním roce společného života.5
Rozvod
Pokud se manželství nevydaří, kéž nás před tím Nebesa ochrání, je možné takové manželství z rozhodnutí některého z manželů rozvázat. Je žádoucí, aby se rozluka odehrála veřejně před zástupci obce. O rozvodu musí být pořízen zápis, na jehož znění se oba shodnou, a v podobě listiny by měl být ženě za přítomností svědků předán mužem, který tento úkon doprovodí slovy: „Tímto se s tebou rozvádím a jsi opět dovolena jinému muži.“ Žena případně může opáčit: „Tímto již nade mnou nemáš žádnou pravomoc a jsem dovolena jinému muži.“
Další pokyny
- Muž nesmí trávit čas o samotě s provdanou ženou za zavřenými dveřmi či na jiných místech, kde lze předpokládat, že lidé moc nechodí.
- Cudnost v oblékání, skrze které si člověk zachovává svou důstojnost, je vznešená povahová vlastnost, zejména pokud jde o ženy, a obzvláště pak v případě vdaných žen. Kvůli zachování této vlastnosti bychom se rovněž měli vyhýbat nošení oděvů, u nichž je obvyklé, že se jimi odívá opačné pohlaví.6
- Sluší se, aby manželská smlouva obsahovala mimo jiné závazek ze strany manžela, že bude svou manželku zaopatřovat, a to jak v hmotných, tak dalších oblastech.7
- Člověk se musí mít na pozoru, aby neměl podíl na žádné nepřístojnosti, a to zvláště pokud jde o necudnost a odhalování nahoty.8
- Člověk nesmí v sobě živit touhu po ženě svého druha.9
- Noachidé, kteří chtějí dodržovat zákony ohledně čistoty rodiny (tedy ty, které souvisejí s ženskými měsíčky) po vzoru židů, tak smějí učinit.
Čistota (zakázáné vztahy)
Nachida má zakázáno, aby měl pohlavní styk nebo udržoval milostný poměr s kýmkoliv z níže vyjmenovaných, a pokud tyto zákazy přestoupí, bude za to trestán:
- s matkou
- s manželkou svého otce, a to i kdyby nebyla jeho matkou
(zákaz platí také po smrti otce) - s provdanou ženou
- se sestrou, která se narodila jeho vlastní matce
- s mužem
- se zvířaty
Další pokyny
- Kromě výše uvedených zákazů, je také nanejvýš vhodné vystříhat se všeho zakázaného počínání, jež je vyjmenováno v Tóře ve 3. Mojžíšově10, kde je to označeno jako „odpornosti“, „co dělají v zemi Kenaán“. Stejně odporné je i to, když udržuje milostný poměr žena se ženou.
- Moudří Izraele vyjádřili pochvalu okolním národům za to, že ačkoliv někteří z nich běžně přestupovali zákaz mít poměr muž s mužem, alespoň se něco takového zdráhali uzákonit.
- Šemův soudní dvůr zakázal, aby se někdo živil tím, že by jiným za úplatu poskytoval pohlavní styk. Šem byl synem Noeho.
- Žid má zakázáno mít poměr s noachidskou ženou a rovněž židovka nesmí mít poměr s noachidským mužem.
- Člověk by se měl mít na pozoru před planými řečmi zaobírajícími se zakázanými vztahy.
Brit Šalom – Obsah
- Předmluva
- Kdo jsou noachidé?
- Základní pravidla
- Poznání Boha (zákony modloslužby)
- Zákony „žehnání“ Bohu (zákaz klnutí)
- Ochrana lidského života (zákaz krveprolití)
- Rodina
- Nedotknutelnost osobního vlastnictví (zákony proti krádeži)
- Zvířata (zákaz jezení údu z živého zvířete)
- Soudnictví (vykonávání práva)
- Právní řád země
- Uctívání Boha
- Další zákony
- Přijímání dalších příkázání
- Příkladné jednání